2010-04-17

Årsmöte med Valborg Aulin Sällskapet

Det är dags för femte årsmötet med Valborg Aulin Sällskapet. Sällskapet har sitt säte i Örebro, där Valborg bodde från hon var 43 år till sin död 1928. 2009 års verksamhetsberättelse visar prov på ett aktivt år.

Sällskapet, med sina ca 50 medlemmar, kan även se fram emot en spännande verksamhet under det år som har påbörjats. 2010 - Valborgs jubileumsår - har börjat bra med två "nyförvärv" av Valborgs musik, två sånger. Sällskapet har införskaffat CD:n "Hvila, rogivande svenska sånger för barn och vuxna". Mezzosopranen Irene George sjunger till ackompanjemang på piano av Solveig Wikman. Bland de utvalda sångerna ingår ett fint framförande av Valborg Aulins Carina. Synkoperna kändes igen från annan musik av Valborg. Frågor väcks vem denna Carina var, som tillägnades denna sång. CD:n gör för övrigt väl skäl för sitt namn och går i lugnets tecken.

Nyförvärv nummer två kommer från Evterpe kvinnor i musik. De har gett ut häftet Gömda skatter Sånger av kvinnor från fem sekler. Häftet innehåller 16 sånger med pianoackompanjemang. Valborg Aulin Sällskapet erhöll ett exemplar som gåva! Liksom Valborg Aulin Sällskapet har Evterpe insett brister i vår musikhistoria, dvs. trots att kvinnor har komponerat och tonsatt så har de inte med självklarhet blivit dokumenterade för eftervärlden. Valborg Aulin representeras med visan Vaggsång. En CD medföljer och här sjungs Valborgs visa av sopranen Christina Falk med Solveig Wikman på piano. Se vidare: http://www.evterpe.se/sidor/noter.html Så fint att detta häfte kom just på Valborg Aulins 150 års jubileumsår och vilken present till sällskapet!

5 kommentarer:

  1. Vad kul! Var kan män, oj, jag menar man, köpa detta häfte? Jag vill att min Kulturskola köper in det som undervisningsmaterial. Kram Marty

    SvaraRadera
  2. Hej!För att få en besöksräknare klickar du på tex besöksräknaren på Martinas sida, då ska du komma vidare där och registrera ett konto!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Nu har jag lagt in länk till Evterpes noter, se där!

    SvaraRadera
  4. Jag har registrerat ett konto, men fick ändå inte in det riktigt... Förmodligen för otålig, men nu ser du var det hamnade. Vad gjorde jag för fel?

    SvaraRadera
  5. VirkStina, jag klarade det!

    SvaraRadera